vrijdag 26 mei 2017

Voltooid verleden tijd

Misschien was het u nog niet opgevallen maar ik ben een absolute cultuurbarbaar. De enige geschiedenis waar ik in ben geïnteresseerd is de geschiedenis van eten. Oh, en die van glaskunst en miniaturen en de Amsterdamse school en de Hollandse schilderkunst uit de gouden eeuw. En van quilten natuurlijk.  Oh ja, de Amish geschiedenis vind ik ook heel boeiend. Maar dat is het wel een beetje.

Evy is wat gecultiveerder. Maar ja, we zijn met zijn tweeën op vakantie. Ons uitgangspunt is dat je het dan allebei naar je zin moet hebben. Dus zoeken wij naar gezamenlijke interesses. Het quiltmuseum bezoeken en langs allerlei quiltwinkels rijden vinden we beidden leuk, dat hebben we dan ook veelvuldig gedaan deze reis. We houden ook allebei van antiekwinkeltjes bezoeken.




Op mijn enthousiaste mededeling dat het tijd werd om wat cultuur op te snuiven keek Evy hoogst verbaasd. Ze weet dat ik echt niet te bewegen ben om een rondritje langs monumenten te gaan rijden. Ik wil niet oneerbiedig klinken maar echt waar, al die standbeelden zien er zonder vogelpoep op het internet een stuk beter uit.

Nee, we gingen een ritje maken door de omgeving en wat je dan tegenkomt, daar kan geen museum tegenop.

Het prachtige landschap van Lancaster County doet je onmiddellijk denken aan de glooiende heuvels in Engeland. En wat vertelt de geschiedenis ons. De Engelsen hebben samen met de rest van Europa grote delen van Amerika gekoloniseerd . Je ziet het hier terug in de plaatsnamen. Bird in Hand , West York, Manheim, New Holland. Overal herken je de Engelse , Duitse en Nederlandse invloeden.

       

Wat mij wel bevreemde is waarom ze een dromedaris in dit landschap hadden geplaatst. Maar vooruit, met wat fantasie beschouw je het gewoon als een beetje uit de kluiten gewassen koe, dan klopt het gewoon weer.

 

Ons ritje voerde ons naar een antiekwinkel en als je ergens geschiedenis meemaakt is het wel daar. Je hoeft er niets voor te betalen, je mag gewoon overal aankomen en niemand verbiedt je foto's te maken. Mijn ideale omgeving.
In de antiekwinkels vind je een schat aan historie. Ik neem u even mee op een virtuele toer

     

Een krantenpagina uit 1862 met een afbeelding van een legerplaats. Je mag het aanraken, goed bekijken en zelfs kopen voor een redelijk bedrag.
Wat mij vooral heel trots maakt is de invloed die ons kleine dappere volkje hier zoal heeft achtergelaten.

 

   

E kan toch echt niets op tegen onze klompen, molens en tulpen. En gelooft u mij, dit vindt u echt niet in een museum.

Iedere geschiedenis heeft ook zijn donkere kanten. In de antiekwinkels hier ligt het vol artikelen die ik echt niet in ons blog wil plaatsen. U gaat hier absoluut geen foto's tegenkomen van Duitse artikelen uit de 2de wereldoorlog.

Ik heb ook lang getwijfeld of ik u onderstaande foto wel zou tonen. Maar de geschiedenis is een feit. Die is niet te veranderen, we kunnen er echter wel lering uit trekken. En we hebben geleerd.
Onderstaande artikelen zult u tegenwoordig heel terecht echt nooit meer in een winkel tegenkomen.

 

Maar we trekken duidelijk lering uit de geschiedenis. Want in de tijd waarin bovenstaande artikelen als heel normaal werden beschouwd was een artikel zoals u hieronder ziet ondenkbaar.

   

Een schat aan historisch inzicht, dat is wat de Antique Malls in Amerika ons laten zien. Fraaie en minder fraaie episodes uit het verleden liggen er opgestapeld.
En zelfs voor een cultuurbarbaar zoals mijn persoontje komt hier het verleden tot leven. Worden kunststromingen zichtbaar gemaakt. Want ik hoef niet naar een museum om dit staaltje van Art Deco kunst te bewonderen .

 

Antiekwinkels in the States, het is een grote "Tussen Kunst en Kitsch" aflevering. Heel veel kitsch met af en toe een pareltje kunst.

 

Maar aan alle cultuuropsnuiverij komt bij mij een eind als mijn maag begint te knorren. Snel verzekerde ik Evy dat ik nog een historische plek aan haar wilde laten zien. Een heel bijzondere die ze zeker op prijs zou stellen. Fluks tikte ik het adres in van Iron Hill Brewery. Waar ze nog op de oude manier bier brouwen, heel historisch. Evy begreep mijn enthousiasme niet zo, ik ben niet echt een bierdrinker. Tot ze erachter kwam dat ik gemaksheidshalve maar even vergeten was te melden wat de volledige naam was.


Na een heerlijke avond keerden wij terug naar ons huisje en geloof het of niet, Evy heeft het voor elkaar gekregen om gewoon Nederlandse ondertiteling te laten verschijnen op de tv. Het verleden is prachtig maar de toekomst is nu.Want in de States Netflix ontvangen met Nederlandse ondertiteling, wie had het nog geen10 jaar geleden kunnen dromen ?



Misschien, heel misschien, komt er ooit wel een blogje vanaf ruimtestation dependance QuiltersPalet op de maan......maar voor nu

Tot morgen
Groetjes
Evy en Petra










5 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal weer, en wat hebben jullie een heerlijke vakantie, voor ieder wat wils, dat is toch genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig verhaal weer, dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk die "Antiek"winkeltjes, weer genoten van jullie belevenissen. Geniet nog maar even.
    gr. Ineke Roessink

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die kameel is niet zo vreemd als het lijkt: deze Amish familie heeft een zeer allergisch kindje en de oplossing was kamelenmelk. Dus een kameel geïmporteerd, melken maar en kind genezen. Nu bezitten ze een hele kudde kamelen en worden er veel meer kinderen geholpen: een nieuw bedrijf geboren! Inventief boeren, die Amish!!

    BeantwoordenVerwijderen

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...