maandag 18 augustus 2014

Vingerhoedjes...

Ik schijn soms niet helemaal het gewenste antwoord te geven op vragen. Dat doe ik natuurlijk niet express, ik zeg nooit zomaar wat. U zult mij echt nooit onzin horen verkopen, nou ja, niet vaak en zeker niet als mij een serieuze vraag wordt gesteld. Nee nee, ik ben dan echt megasupersterk aan het nadenken over het juiste antwoord.

Zo kan ik u feilloos vertellen dat u bij een haperende naaimachine het best uw naaimachinewinkel kan bellen. Dat natuurlijk nadat u de draadspanning hebt gecontroleerd,een ander spoeltje hebt uitgeprobeerd, de bovendraad hebt vervangen, uw oude naald hebt verwisseld en voordat u het machientje uit het raam hebt gegooid. Geeft u maar toe, is dat een perfect antwoord of niet?
 
Maar soms zijn er op vragen geen simpele antwoorden te geven. Dat vind ik niet prettig, ik hou daar niet van, het voelt niet lekker, het steekt steeds maar weer, net zoals de naald bij het quilten in uw vingertopjes steekt

En over dat laatste steken, in uw vinger, daarover kwam de vraag, de stekende vraag die ik niet zomaar losjes  kon beantwoorden

"Wat kan ik doen aan het prikken in mijn vingers tijdens het quilten?" Daar kan ik dus geen steekhoudend eensluidend antwoord op geven, de mogelijkheden zijn namelijk groot. En voor iedereen persoonlijk.

Ik hoor u denken, he hallo, wat dacht je van een vingerhoed? Was het maar zo simpel, maar nee... niets is minder waar. U kunt kiezen uit het volgende menu

De ijzeren vingerhoed.

De meest eenvoudige versie van de range. En de prijs is zeer aantrekkelijk, rond de 2,50 heeft u er een. Mooi, dat doen we, ik raad u deze vingerhoed aan... en u komt terug. U bent een van de vele dames die het ijzeren gevalletje een absoluut onding vindt. Het knijpt/duwt/wringt, niet mee te werken, roept u verontwaardigt.


 

Of u komt terug en schaft er meteen nog 3 aan want ze zijn geweldig.

De siliconen vingerhoed

Een flexibel siliconen hoedje met een ijzeren top. He, dat is het, geen onding, nee, een kleurig buigzaam vingerhoedje, met een prima pasvorm, die raad ik u aan. En dan komt u terug, het zit niet lekker, het doet niet flexibel genoeg, u vindt het maar een stijve hark 
 
 

Of u komt terug en bedankt mij uitgebreid voor het goede advies

De leren vingerhoed

Leer, sterk, soepel, mooi, ik kan nog vele superlatieven bedenken voor deze versie van de vingerhoed. Wat gaat er boven leer? Niks toch? En van harte beveel ik u dit kleinnoodje voor uw vinger aan. En dan komt u terug, het leer zit toch niet comfortabel, u prikt er doorheen, bij koud weer is uw vinger iets dunner,waardoor hij afglijdt,  bij warm weer knelt het uw iets dikkere vinger af. Ellende alom.
 
Of u komt terug en bent blij, na alle vingerhoedjes die u al heeft geprobeerd nu eindelijk een prima exemplaar te hebben gevonden

De Aunt Beckie

In strikte zin geen vingerhoed maar het dient hetzelfde doel, voorkomen van lekgeprikte vingers. (al is het dan van de andere hand)

Ik moet eerlijk zijn, ik heb geen flauw idee hoe het ding wordt gebruikt maar ik hoor er net zoveel goede als slechte ervaringen over. Dit is nu echt zo'n vingerbeschermer waar de meningen sterk over zijn verdeeld en hoe kan ik u deze dan oprecht aan bevelen.

Dat kan niet en dat kan bij geen van de  hierboven genoemde exemplaren vingerhoeden. Hoe vervelend ook, u zal het moeten uitproberen en hopen dat u snel de vingerbeschermer vindt die u past.
 
 
En nu hoor ik u denken, maar wat nu als ze mij geen van allen bevallen?

Dat is een makkie, die vraag kan ik namelijk wel heel goed beantwoorden. Het enige correcte antwoord is...

Eelt op uw vingers kweken.

Als niets werkt is dat de enige overblijvende optie, gewoon door blijven prikken in uw vingers dan komt er vanzelf eelt op.

Ik wist wel dat ik u uiteindelijk iets zou kunnen aanraden, of u er echt blij van wordt......

Prik voorzichtig -:)
Petra
 

 

13 opmerkingen:

  1. Betere voorlichting kan je niet krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zooo dat is nog eens en stevige voorlichting. .m'n favoriete is toch de siliconen hoedje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, Ha, ik vind ze allemaal prima! Overigens ben ik ook heel erg weg van zo'n ijzeren plakdopje op mijn vinger. Voor zowel de bovenvinger ( het exemplaar met allemaal kleine "deukjes") als voor de ondervinger (het gladde exemplaar) werkt geweldig, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er al 2 uitgeprobeerd, en aunt beckie krijgt nog een herkansing, het siliconen exemplaar wordt denk toch vervangen door.........eelt. Ik kan maar niet wennen aan dingen om mijn vingers tijdens het quilten. Aunt beckie voelt meer als gereedschap.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihi en ik ga voor de leren vingerhoed en... ben al toe aan mijn derde... ik gebruik haar ook voor het borduren en gewoon een steekje naaien...
    Er is vast een vingerhoed of bescherming voor iedere vinger die zeer doet toch hihi?!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik leerde quilten met aan de rechterhandvinger een vingerhoed ( duwen van de naald) en met de linkerhandduim onder de quilt een theelepeltje als opvang en geleider van de steekjes...variatie op

    BeantwoordenVerwijderen
  7. quiltspoon (of theelepeltje) onder de quilt, of de porseleinen paddestoel of de japanse variant daarop (verkrijgbaar bij het quiltkabinet) voor onder de quilt werken werkelijk fantastisch. Geen pijnlijke vingers en veeeel kleinere steekjes

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heel herkenbaar Petra. Voor mij werd het uiteindelijk de siliconen vingerhoed, na een jaren lange zoektocht. Het enige dat er op zit is uitproberen :-) Alvast fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. great post ! I use a metal thimble, cheap! I buy them when ever I see them in a shop or at a show. Believe it or not even though I keep buying the petite size they run a bit different. so if its hot out and my fingers are swollen I just keep trying the ones I have until I find one that fits and in the winter when your hands are cold and the fingers are smaller I find one until its tight and fits, They are a bargain and I really believe they are the best!
    Kathie
    http://inspiredbyantiquequilts.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb ze allemaal liggen en idd, allemaal hebben ze zo hun "tegens". Maar mijn grootste en voor mij handigste vingerbeschermer is mijn espressolepeltje voor de vinger/hand onder de quilt bij het handquilten!! Geleerd van mn moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Beetje late reactie maar..Ik ben i bezit van keiharde nagels en heb de naald onder de nagel. En op deze manier heb ik heel veel soepele beweging met de naald .en aan de OnDER kant vang ik de naald met mijn nagels van de andere hand

    BeantwoordenVerwijderen

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...