donderdag 21 februari 2013

Verwarrend...

De afgelopen dagen heb ik het erg druk gehad. Niet zozeer met de stofjes en hun belangengroeperingen maar met nadenken en nalezen van iets wat mij in de winkel enkele malen werd gevraagd. Ik ben ook niet veel opgeschoten met het project, dat houdt u even van mij tegoed. Ik moest eerst even uit mijn verwarring komen.

In een van mijn vorige blogjes heb ik geschreven dat de naadjes in een top naar een kant worden gestreken. Er zijn zo van die dingen die je voetstoots aanneemt. Oké naadjes naar een kant en oja, het liefst naar de donkerste kant.

En toen kwam er een bezoekster die zei... "nee hoor, helemaal niet nodig. Dat is iets van vroeger toen de tussenvulling nog van heel slechte kwaliteit was en het garen ook niet zo goed als nu. Toen was het wel noodzakelijk omdat toen de tussenvulling anders door de naadjes heen kwam."


Goed argument, gewoon openstrijken, geen probleem. Ik wilde net achterover leunen en verder gaan met de wekelijkse praatgroep van de moderne quiltstofjes toen er een andere bezoekster zei.... "echt niet, de quilt wordt door het open strijken van de naadjes zwakker. Niet doen hoor."

Pffff, wat was het nu......en tot overmaat van ramp deed een andere bezoekster nog een duit in het zakje...."strijken??? Waarom, dat is zo van de vorige eeuw. Helemaal niet nodig."

Wel over dat laatste kan ik heel kort zijn, de naadjes van een op de naaimachine gemaakte quilt moeten echt gestreken worden. Anders past het allemaal van geen kant. Dat heb ik persoonlijk uitgeprobeerd en gelooft u mij, het ziet er niet uit als de naadjes niet zijn uitgestreken.  

De dame die het strijken af wilde schaffen gaf grif toe dat zij het over patchen met de hand had. Ik heb daar geen ervaring mee, dus snelde ik naar mijn steun en toeverlaat.

Eef, hoe zit dat?

Wel, het is mij duidelijk, het antwoord is net zo simpel als doeltreffend... bij  het patchen met de hand is het enige dat telt uw eigen streven naar perfectie. Heeft u geen bezwaar tegen een kreukeltje of plooitje hier of daar, of een kleiner of schever naadje zus of zo, dan gewoon niet strijken. Heeft u daar wel moeite mee, boutje erop en klaar is Kees.
 
 
Oh wacht, Kees is nog niet klaar. Als u met de hand patcht is het niet de bedoeling ieder naadje direct te strijken. Het is dan beter om pas na voltooiing van een heel blok of zelfs pas na voltooiing van (deel van) de quilt te strijken. Dat heeft te maken met het feit dat je bij het patchen met de hand de naden niet plat vast naait maar juist door de naadtoeslag heen steekt.

Oké dat is duidelijk , maar hoe zit het met die naadjes naar een kant?

Wederom kreeg ik een helder antwoord. Tenzij het niet anders kan is het echt de bedoeling dat de naadjes naar een kant worden gestreken. Duidelijk, maar waarom?

Omdat je anders veel moeilijker (en soms zelfs gewoon niet) de puntjes mooi op elkaar krijgt. Als de naadjes openliggen heb je geen ruggetjes die tegen elkaar stoten / liggen, en zonder ruggetjes schuift de stof altijd aan een kant iets, (logisch, stof blijft niet liggen in het luchtledige maar rust tegen de buurman) resultaat... puntjes komen niet mooi precies op elkaar.

 
 Goed argument.

Hoe zit het met die tussenvulling eigenlijk? Is die zoveel beter dat hij inderdaad niet meer tussen een open gestreken naadje heen piept?

Evy wist het niet.....het zou heel goed kunnen. Of niet, vraag het mij over 20 jaar nog eens. 
Dan heeft die kwalitatief betere tussenvulling van nu de tijd gehad om zich te bewijzen en weten we hoe die tussenvulling zich na een mooi werkzaam leven heeft gehouden. De tussenvulling die Evy 20 jaar geleden gebruikte wilde in ieder geval na een aantal jaren overal tussenuit piepen :)

Maar een ding is echt wel waar, een open gestreken naadje is kwetsbaarder dan een naad die naar een kant wordt gestreken. Een open gestreken naad trek je makkelijker kapot.
 

Goed argument. Mijn conclusie is na alles aangehoord, gelezen en uitgeprobeerd te hebben. Naadjes naar een kant, en strijkijzertje af en toe toch maar op dat kreukeltje zetten -:) Uiteindelijk wil ik toch graag na al mijn geploeter een zo mooi mogelijk quiltje hebben dat ook nog eens zo lang mogelijk meegaat!
 
Eind conclusie ... doe zoals het voor jou goed voelt. Plezier hebben in het quilten is en blijft het aller belangrijkst!
 
 
 
Groetjes,
Petra

 

7 opmerkingen:

  1. Ik werd al ongerust.......er kwam al een paar dagen geen blog:-) :-) maar je was ff van het pad af zo te lezen! Nou succes verder enne komt wel goed.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo leer je nog eens wat! Naadjes echt naar 1 kant!
    Strijken is niet mijn favorite bezigheid maar... een klein strijkijzertje en een klein strijkplankje doen wonderen.
    Weer bijna weekend dus..... het project kan vervolgd worden :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gelukkig dat dit verwarrende verhaal je niet meer bezig houdt en je weer verder kunt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Strijken ik heb er niks mee behalve mijn quilt lapjes keurig glad en alle naadjes naar de goede kant,groetjes Annie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn quilts liggen er gestreken bij hoor. Alles netjes glad, naadtoeslagen naar één kant en helemaal met de hand gemaakt. Word ik helemaal gelukkig van :>)
    Van andersom ook, trouwens. Al of niet gestreken en op de machine gemaakt; ik vind 't allemaal tòp.
    Succes en vooral plezier met de voortzetting van je project!
    Groetjes,

    Jeanneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gemaakt hoor. Lijkt me best moeilijk dit patroon.

    BeantwoordenVerwijderen

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...