zondag 7 oktober 2012

Blog 6 september 2012: De Collectie


Geen quiltwinkel zonder stoffen, dat was zelfs mij duidelijk. Ik was daar echter wat laconiek in, zoek gewoon wat uit, moet snel te doen zijn.
Een meewarige blik werd mij toegeworpen, er zouden er nog vele volgen.
Stoffen kopen, waar doe je dat?
Het internet weet raad. Al snel kwamen wij erachter dat er 3 grote quiltstofgroothandels waren. Met alle drie maakten wij een afspraak om bij hen langs te gaan. Ik vond dat nogal onhandig. Kunnen ze niet even wat staaltjes opsturen, die drie zitten door het hèle land. Weer een meewarige blik en een duidelijk, nee. We moeten erheen.
Oké, ook wel gezellig, zeg werkgever, mag ik even vrij, we moeten naar de groothandel. Want wij hadden een baan. Bij hetzelfde bedrijf zelfs. Onze werkgeefster wist natuurlijk van Evy haar plannen. Maar ik zou blijven werken, dus even vrij nemen, drie keer zelfs. Op heel korte termijn....Fortuinlijk genoeg dacht onze werkgeefster met ons mee, geen probleem.
We gingen op pad.
 Auto
We starten in Almere bij Via Nova. De ontvangst was allerhartelijkst, en wij werden zeer goed voorgelicht. Ik luisterde, en luisterde,humde af en toe wat, luisterde en droomde weg.
Er waren zoveel stofjes in zoveel mooie kleuren. In mijn droom gingen ze allemaal met ons mee... ruw werd ik wakker gemaakt... Peet, luister je nog? Ik schrok op, vroeg wanneer de stofjes geleverd zouden worden en echt waar, 2 mensen keken mij meewarig aan.
We kopen nog niets, we kwamen voor informatie weet je nog.... (sorry Jan, we hebben geen fotootje)
 We gingen op pad naar Andelst, naar Rhinetex
 Roos
Wederom allerhartelijkste ontvangst, koffie erbij, niet slapen, ik was van te voren gewaarschuwd. Luisteren, luisteren, af en toe hummen. De dame van Rhinetex begreep al gauw dat wij niet zo heel veel centjes hadden en gaf een hele goede raad. Kijk nog wat verder rond, je kunt geld maar 1 keer uitgeven. Helemaal prima.en daarna maken we een nieuwe afspraak. Zo gezegd, zo gedaan.
We gingen op pad naar Leende, naar Patchwork Promotions. Zelfde ontvangst, prachtige stoffen, super aardige dame......
Ada
U ziet haar ook weleens door de hallen van de Europese quilt kampioenschappen snellen. Ada Honders organiseert dit jaarlijkse super evenement in Veldhoven.
 We waren heel goed geïnformeerd, maar hoe nu verder?
Tjonge, een collectie samenstellen, dat is echt hard werken. Gelukkig wist Evy precies wat ze wilde. Na de vele gesprekken besloten wij dat we twee stromingen zouden volgen. Klassiek en batik. Inderdaad, twee heel verschillende collecties. En een basisserie, de marbles van Moda. Daarna was het "slechts" nog een kwestie van de mooiste er tussenuit zoeken...
We investeerden alles wat we hadden. 700 rollen stof, wat linialen, notions en batting en boeken en garens. Daar gingen we het meedoen. En wat was ik dankbaar voor de boeken, ze vulde de ruimte heerlijk op. Want onze centjes waren ruim ontoereikend om de winkel te vullen.
Katjes
We hadden zeeën van ruimte over. Alles werd neergezet en het zag er prima uit. Hoe snel zou die overvloed aan ruimte anders worden. Gelukkig konden, en kunnen, wij niet in de toekomst kijken. De collectie was goed, mensen waren er enthousiast over.
Missie geslaagd, maar leuk hoor zo'n ingerichte winkel, we willen ook na de opening wel gezelschap. Hoe gaan we daarvoor zorgen?
Wederom wist Evy raad, workshops en cursussen natuurlijk, dat was het. Daar leg je de basis, daar begint het, logisch.
Maar ja, wie gaan al die cursussen en workshops geven... een ding was zeker, ik niet!
Teacher

Wie wel..?
wordt vervolgd
Groetjes,
Petra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...