zondag 7 oktober 2012

Blog 16 september 2012: How I met Sue


Zo''n overzicht van de afgelopen 5 jaar hoort eigenlijk chronologisch te verlopen maar met de kennis van nu haak ik graag ook even in op de actualiteit. How I met Sue?
Wel het was vreselijk. Die allereerste keer dat dat ik Sue ontmoette. Onze groothandel had een workshop ingepland en Sue was helemaal uit Australiƫ overgekomen om de Nederlandse quiltwinkel eigenaressen te ontmoeten en een workshop aan te bieden.
1
Mag ik even heel eerlijk zijn? Ja dat mag vast wel. Ik had er totaal geen zin in. I don't speak English... I don't understand English. En ik spreek of versta zeker geen Australisch.
Daarbij kan ik niet naaien. In mijn steenkolen Engels probeerde ik dit Sue duidelijk te maken. I can't sue, ik don't wantend to sue. Sue keek me verbijsterd aan. Ze begreep er niets van. Wat had zij mij misdaan dat ik haar er zo graag van wilde overtuigen dat ik haar niet gerechtelijk zou vervolgen?
Evy keek het eens aan en verklaarde in onberispelijk Australisch, she won't sue you Sue, she just can't sew. Nee, dat klopte, dat had ik toch gezegd, ik kan niet naaien.
De blik van onbegrip in Sue's ogen werd nog groter... If you can't sew, what are you doing  in my class??!!
2
Het leek mij raadzaam om verder mijn mond te houden en stug ging ik aan het naaien. Sue keek nog verbijsterder. There is no Tread in THE Needle ... Pfff wat een Pietje precies zeg, een zo'n draadje dat niet in het oogje van zo'n piepklein naaldje zat, de rest had ik toch wel goed.
In rap Australisch ontspon zich een gesprek tussen Evy en Sue. Sue keek nu heel anders naar mij, een beetje meewarrig zeg maar. Daar was ik inmiddels aan gewend en nu ik niet meer zo in het middelpunt van Sue's belangstelling stond kon ik rustig rondkijken. Het viel mij op dat iedereen heel enthousiast was. Evy verklaarde Sue tot een enig mens en was ook zeer in haar sas met de workshop. Al met al toch een geslaagde dag.
3
Een tijdje later vroeg Evy of ik het ook een goed idee vond om Sue uit te nodigen. Prima idee. Rap zocht ik naar een taalcursus Australisch zodat ik wat beter met Sue kon communiceren. Hevig verontwaardigd deed ik mijn beklag bij Evy, Australisch bestaat niet eens, ze spreken daar Engels met accent. 3 keer raden wat mij werd toegeworpen... ja juist, een meewarrige blik
Sue kwam en we werden niet de beste vrienden. Sue kwam nog eens en het ging stukken beter, de keer erop... helemaal top!  Vandaag was Sue er weer, en ik kan het beamen, wat een enig mens. We spreken zelfs samen steenkolen Australisch, in een woord... super. Ik verheug mij op morgen.
Maar pas dus op met de uitspraak, to sue or to sew, een wereld van verschil :)
Koala
Morgen gaan we verder, of liever, we gaan terug naar die geweldige opening van ons nieuwe pandje.
Groetjes,
Petra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...