zondag 7 oktober 2012

Blog 11 september 2012: Geen goed garen mee te spinnen


Als er iets is waar ik helemaal iebelig van wordt dan is dat wel het woord garen. Ik schrik op bij het woord garen. Ik krijg rode vlekken voor mijn ogen, ga hevig trillen en verlies acuut al mijn objectieve vermogens. Mijn hersentjes kunnen het niet meer aan... ik overdrijf echt niet meer dan normaal, het is heel erg, dat woord garen
Een kleine terugblik en daarna snapt u mijn fobie voor het woord garen. Evy snapt er niks van maar u vast wel.
Het begon zo simpel, om te quilten heb je garen nodig. Logisch, garen hoort erbij. En dan komt het, welk merk? Wel daar kan ik kort in zijn, het beste natuurlijk.
Oh was het maar zo eenvoudig. Daar begon het, mijn allergie tegen het woord garen.
Mij werd uitgelegd dat er ten eerste zoiets is als kwaliteit/prijsverhouding van garen. Sommige garens zijn heel prijzig dus er moet, voor wie dat wil, ook een goed, wat minder prijzig alternatief zijn. Logisch toch, 2 verschillende garens dus, de hele prijzige en het goedkopere alternatief, wat ook prima is. Opgelost, bestellen maar.
Zeg, fabrikant van het hele dure garen, heeft u een kastje voor mij met een mooi assortiment. Oorverdovende stilte volgde... hallo, hallo, hallo. Weken duurde het voort, maar eindelijk arriveerde er een kastje met prachtig garen, en daar bleef het bij. Kastje raakte leeg, aanvulling kwam er niet. Hallo, hallo, ons dure hele goede garen is op...hallooooooo.
Zo kan dit niet... helaas jammer, maar het hele goede garen moet worden vervangen.
Zijn er meer merken die kwalitatief even goed zijn en die wel leveren. Even rondneuzen bracht ons op het YLI garen, opgelost. Zeg YLI, doe ons een kastje... oh wonder, het kwam in 1 week en de levering verliep voorspoedig.
Yli
Maar dat alternatief... dat voordeligere garen. Dat moeten we ook hebben. Meneer de fabrikant, doe eens wat kastjes daarmee. Een maand of 2 stonden er 3 kastjes te pronken. Ik sliep goed, geen vuiltje aan de lucht, nog geen fobie...
Peet, dat garen is niet goed genoeg, ik wil het vervangen. Wat is er mis mee, mooie kastjes, mooie kleurtjes... terwijl ik het zei wist ik al dat het zinloos was... niet goed genoeg betekende vervangen.
Oké, je hebt gelijk, maar wat dan... hè hallo nieuwe fabrikant, heeft u een paar mooie kastjes met garen voor ons. De nieuwe fabrikant had dat wel, sterker nog, hij had er wel 5. met machinegaren en 2 met handgaren. Pfffff, kostbaar grapje maar oké, kwaliteit gaat voor. Met trots bekeek ik de nieuwe mooie kastjes. Nu was het wel klaar toch... toch... toch alsjeblieft.
Peet dat garen is niet goed genoeg, het machine garen doet vreemd op sommige naaimachines, het breekt en het handgaren knoopt. Het is niet meer het garen van vroeger... kortom, het moet vervangen worden...
De rode vlekken kwamen op, het trillen begon. Ik werd fobisch. Er staan 7 kastjes garen in de winkel. In de opslag staan nog eens 3 kastjes met garen dat we niet meer verkopen, er staat 1 leeg kastje garen die we niet meer geleverd krijgen. Ik wil niet meer!
Evy was niet onder de indruk van mijn niet willen. Had geen oog voor mijn rode vlekken en besloot tot de overstap naar Aurifill.
Garen van Aurifill, dat was het dat ging het worden. Zijn we nu klaar? Bitte?
Peet, even over het garen... nee hè, niet weer, ik wil niet meer, wat is er mis met het Aurifill ? Helemaal niets maar we hebben geen applicatiegaren en dat van Aurifill is helemaal super! Nog een kastje erbij en dan is het echt klaar. En zo geschiedde. Een prachtige kast applicatie garen van Aurifill deed zijn intrede. Zijn we nu klaar... please? 
Aurifill
Hmm, ik zie Evy nadenken, kijken naar het garen... nee nee nee, we hebben uitstekend garen, iedereen is er enthousiast over. Einde discussie, echt waar, por favor?
Zeg Peet, even over het garen, Aurifill heeft ook garen dikte 28, heel mooi om, onder andere, mee te handquilten... De vlekken komen terug, mijn handen trillen, maar het is allemaal tevergeefs, een verloren strijd, er komen op termijn vast nog meer kastjes...
Oké, we hebben stof en garen, zijn we nu klaar s'il vous plaît?
Hondjes
IJdele hoop... morgen meer.
Groetjes,
Petra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

        Lieve mensen, We gaan het weer een keer doen... onze beroemde gra...